Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az autó bemutatása II/5.rész

 

Nos egy kis update. Ha már új oldalt kezdtem, akkor rögtön az utólagos tempomat beépítésével kezdem. Pár kép az eredményéről:

 

20131130--1-.jpg

20131130--2-.jpg

20131130--3-.jpg

20131130--4-.jpg

 

 Nos, a képek nagyjából magukért beszélnek. Azért néhány gondolatot megosztanék a beszereléssel és a használattal kapcsolatban. Tehát, beszerelés. Mint látható a képen, a vákumos kis kütyüt egyszerűen felcsavaroztam egy kis kiálló lemezre, melyen volt két lyuk, nem akartam fúrni, azért áll így keresztben, de tökéletesen ellátja a funkcióját, stabilan áll ott. A bowden rögzítése egyszerű, az is ment gyorsan. Jött a vákuum kérdés. Vágjam el a fékszervó csövét és abba tegyek T elosztót? Vagy a canisternél van még vákuum? A fenét. Ott a motoron egy kis előkészítés, rajta egy kis sapka, ledugózva, direkt nekem. A rezonátor doboz mellett, a képen látszik, sapka le, cső fel. Ennyi volt A kábelek kivezetése a motortérbe gondolkodóba ejtett, mert ahol szoktam, ott már legutóbb is szűkös volt, mert már kb. 5-10 kábelt átfűztem. Itt kell még legalább hármat, ha nem jó a sebességjel, akkor ötöt. A tervezők erre nem gondoltak, a kezelő egységnél nagyon ötletesen nem rakták rá a csatit a kábelre, hogy ha elfűzi az ember, akkor simán átférjen egy lyukon, a kis vákuum motor esetében már rajta volt a csati, így azt levágtam, majd átfűzés után összeforrasztottam. Rádió 1-es lábáról a sebességjel tökéletes. Fék és kuplungkapcsoló bekötése nekem nem volt teljesen egyértelmű, vagy 5 percet néztem a rajzot, hogy mi is van. Végülis tök egyszerű, csak fáradt voltam kicsit. A kuplungkapcsoló viszont nem szimpatikus. Annyira nem is esztétikus, másrészt lehet benne hibalehetőség. A rajza:

 

kuplungkapcs.jpg

Az a max 10mm távolság, mint kiderült szinte már sok is, ekkor már benyomott kuplungot érzékel. Szóval ajánlott úgy berakni, hogy összeérjen. Ekkor jól fog működni. Először engem megszivatott, nem ért össze teljsen, néha döccenőnél elengedte, tudott éppen annyit mozdulni, hogy úgyvegye, benoymtam a kuplungot. A központján van egy hurok, nálam el kellett vágni, a leírásból:

 

beallitas.jpg

Az érzékenységet én feljebb vettem, nem rángatja a gázkart, de gyorsabban reagál. Egyszerűen, gyorsan be lehet szerelni a Scenicbe, mostmár hibátlanul teszi a dolgát, szépen tartja az 50-et is, de akár a 150-et is. Apró fokozatonként lehet növelni a sebességet, de ha folyamatosan nyomjuk az állító gombot, akkor megy gyorsabban is. Elégedett vagyok vele, azt csinálja amit kell.

 

 Még pár kép, most tisztítás előtt, azért koszos, de ami késik, nem múlik.

 

20131201--1-.jpg

20131201--2-.jpg

20131201--3-.jpg

20131201--4-.jpg

20131201--5-.jpg

 Tempomat. Nos, még az árát tekintve sem bántam meg. Városi használat mellett is van értelme, a mostani beállítással nagyon szépen dolgozik, azonnal beáll a kellő sebességre, a visszahívás funkció is jól működik, lehet vele üzemanyagot spórolni. Igazi kényelmes cirkáló lett a kocsiból. Nagggyon jó! Ajánlom mindenkinek!

Más. Amikor megvettem az autót, más volt a hátsó ablaktörlő kar. Vettem rá gyárit, akkor vettem hozzá lapátot. Majd két évig bírta, amikor kezdett elszakadni a gumi, akkor úgy gondoltam, nem veszek másik lapátot, vettem bele gumit. Kb. 500 Ft. Na, nagy melegben még csak-csak, de azért nem volt tökéletes. Hidegben már kemény, vacak, nem törölt jól már. Így kapott egy új lapátot kompletten a szalonból. Inkább kapjon másfél évente egy újat, mint havonta egy olcsóbbat...

Ismét összegyűlt pár nyugta, tankolási adatokat felvittem, a megvételtől számítva (~35ekm) az autó átlagfogyasztása 7,18l/100km. Itt hozzá kell tenni, hogy az elmúlt időszak inkább felfelé viszi a fogyasztást, mert folyamatosan városban használom. Városi fogyasztását tekintve természetesen mint minden autó sokat tud enni, főleg, mert a hideg miatt már nem állítom le hosszabb lámpáknál sem, sőt, ha várni kell, akkor bizony a fűtés miatt állóhelyben is jár. Szóval nyugodt szívvel lehet számítani legalább 7,5l-es fogyira...

Egy kis tapasztalat tempomat terén. Két hiba jött ki. Az egyik, hogy nem túl erős lemezre lett rögzítve a kuplungkapcsoló, melyet nagy ormótlan cipővel addig tapostam, hogy picit hajlott az eredeti állapothoz képest. Az érzékelőkről tudni kell, hogy teljesen egymással szemben és közvetlen egymás mellett kell lenniük, hogy azt érzékeljék, nincs benyomva a kuplung. Miután hajlott picit, nem szemben volt a két érzékelő, így nem engedte bekapcsolni a sebességtartást. Ezt fél pillanat alatt orvosolni lehetett, de azért érdemes odafigyelni rá felszereléskor. A másik a gombok elhelyezése. Várakoznom kellett a kocsiban, hogy kényelmesebb legyen, a legfelső állásba állítottam a kormányt. A tempomat kapcsoló kétoldalú ragasztóval volt rögzítve, a kormányburkolat megfeszítette, el is engedte a ragasztó. Ezt is könnyű volt orvosolni, kb. 3mm-rel kellett balra tenni, egy dolog a fontos, akkor ragasszuk fel, amikor a kormány a felső állásban van, akkor nem lesz meglepetés. Ezeket levéve tökéletesen működik, határozottan tudom ajánlani, tényleg tökéletesen dolgozik.

Már 10 napja nem írtam ide semmit... nem nagyon volt még ilyen. Év végi hajtás a munkahelyen, jönnek az ünnepek, valószínűleg most még nem is lesz mit írnom. A kocsi rendben, időm sajnos most nincs rajta szöszmötölni.

Szóval egyelőre minden kedves Olvasónak kívánok Békés, boldog Karácsonyi Ünnepeket!

Nos, szinte már szégyellem magam, de nem tudok új dologról beszámolni. A kocsi nagyon sokat megy, nincs vele gond, pontosan azt csinálja, amit kell neki. Ha kell megpakolva, ha kell 5-en, ha kell, mindkettő. 6,5-6,7l közötti átlaggal bír most, kicsit jobban hajtom a városban, ez annak köszönhető. Még mindig nagyon szeretem ezt az autót, kényelmes, jól kiszolgál, a tempomatot természetesen napi szinten használom, városban is. Mostmár nagyon sokat dolgozik az alkonykapcsoló is, mert reggel még kapcsol tompítottat, este meg már kapcsol, szóval ilyenkor lehet kihasználni az előnyét. Mondhatni nyáron szinte nem használtam, télen meg minden nap.

Szaladnak a km-k, a kerek számról most lemaradtam:

 

20140113--1-.jpg

Nagy átlag az utolsó pár ezer km-re 6,8l, az utolsó pár száz km-re pedig:

 

 

20140113--2-.jpg

Szeles idő és nagyrészt országút, igaz, hogy az országút kifejezés kicsit erős arra az útra, a futóműgyilkos inkább fedi a valóságot... De, legalább az idő jó volt, kívül is, belül is:

 

 

20140113--3-.jpg

20140113--4-.jpg

A korábbi termosztát tömítés csere bevált, az autóban tökéletes a fűtés, a hűtővíz szintje azóta állandó, hetente azért ránézek, amikor feltöltöm a szélvédőmosót. Olajszint a helyén, egy dolog nem állandó, a benzinszint.

 

Bár erre sem panaszkodnék, elnézve a mostani új autó teszteket, akár kisebb autókat is, beniznesből szerintem nem számít rossznak az én átlagom. Megjegyzem, hogy még mindig 7,1-7,2l körül van a nagy átlag, konkrétan most 7,17l, azóta, hogy megvettem a kocsit. Szerintem egy ekkora autótól ez nem olyan rossz. Ha mellé teszem azt, hogy számomra mennyire kényelmes...

Most egy kicsit szomorúbb dolog miatt írok. Sajnos érte egy kis baleset az autót. Sávváltás után hirtelen befékeztek előttem. Szabadkozott az előttem lévő, hogy nem tudott mit csinálni, de mindegy, mert ilyenkor mindig az a hibás, aki hátul van. ABS dolgozott, de sajnos a téligumijaim nem tapadnak olyan jól, mint a nyáriak, nem ok nélkül akartam a Kormoran-ról váltani valami más típusra. Ha 20-30cm-t nyertem volna a fékúton, akkor nincs gond. Ha hamarabb veszem észre, hogy fékeznek előttem, akkor sincs. Ha sávváltáskor kicsit több helyet hagyok az előttem lévőnek, akkor most a hátulját törték volna meg, így meg megállt mögöttem pár mm-re. Épphogy. Hátul így elég volt a vonóhorgon a kupakot megigazítani. Sajnos elöl ott volt egy Ford C-Max. Horga nem volt, A lökösét megtörtem eléggé. Nem sokon múlott. Egy picit tapadt volna jobban a gumi... Mostmár mindegy. Ez van. Picit kapott a motorháztető is, de az kézzel helyerakható volt. A lökhárító kapott középen egy nagyobb ütést fent, mivel megnyomódott, kicsit megpúposodott. Levettem, megnéztem alatta, szerencsém volt a kereszttartó teljesen sértetlen. A lökös műanyagjában lett csak egy púp. Nem tudm hogy sikerült így, átnéztem rendesen, nincs komolyabb baj, de a C-Max hátsó lököse tört rendesen. Az enyémen itt látszik a lökösön a sérülés:

 

20140118--1-.jpg

Azon a pár cm-en lepattant a festék. Nem vagyok túl boldog, nemrég volt festve... Végül kis kozmetika és most így néz ki az eleje:

 

 

20140118--2-.jpg

20140118--3-.jpg

20140118--4-.jpg

Erre lehet azt mondani, hogy szerencse a szerencsétlenségben... Azt mondják az ilyen azzal esik meg, aki közlekedik. Én most elég sokat közlekedek vele, nagyon sokszor kerülök olyan helyzetbe, hogy cm-eken múlik, hogy nem jönnek belém, nem húzák rám a kormányt. Nem egyszer fékeznek mögöttem úgy, hogy majdnem belémjönnek. Ezúttal pont én voltam, aki sajnos másnak okozott kárt. Ebből a tanulság, hogy mindenki figyeljen oda. Én is igyekszem tanulni a hibámból. Az utak mostanában csúsznak. Jó gumi kell az autóra. Nem alsó kategória. Inkább legyen mindig meg az a tartalék, de amikor kell, akkor tapadjon. Behozza az árát már akkor is, ha egy balesetet elkerül vele az ember.

Ha már írtam, hogy sokat megyek vele, akkor egy kép. Mondhatom, hogy eddig ez a rekordom...

 

20140118--5-.jpg

Azért ez jó átlagfogyasztás. Tempomat, országút, igaz kátyús országút, de emiatt nem is 90-es tempóval mentem. Picit több, mint 20km-s út átlaga ez, csak hogy mindenki tisztán lásson. Jó kis autó ez.

Nos, hirtelen felindulásból, a korábbi koccanás miatt is, úgy döntöttem veszek az autóra négy új gumit. Nem túl frissek a korábbiak, nem tapadtak már olyan jól. Reggel sorompót kaptam, utána nem akart volna elindulni az autó. Mellettem persze elindultak... A választásom erre a gumira jutott:

 

1022_ts850_02_800x450.jpg

contiwintercontact-ts-850_448x600.jpg

Continental ContiWinterContact TS850. Tesztekben igencsak dícsérik, számos tesztben első helyen szerepel. Úgy döntöttem ez alá nem adom... Többet ne múljon 30cm-en egy koccanás... Inkább annyival valaki után álljak meg, mint 30cm-rel az előttem levő hátuljában... Kellemes sáros, latyakos most az idő, felkerültek az új gumik:

 

 

20140123--1-.jpg

20140123--2-.jpg

Pár km-t mentem vele még csak, eddig jónak tűnik, nem nagyon teszteltem le, lesz arra még alkalom, valami azt súgja. Méretet tekintve egyel kisebb, mint az eddigi, vagy a nyárim. Ezek 185/65R15-ös méretűek, ez is gyári méret, télinek talán még jobb is a keskenyebb. Meglátjuk.

A dp-automotive.hu egy kalkuláló programját szoktam használni gumiméret vagy kerékméret váltáskor. Itt a kalkuláció a mostani váltásról:

 

kerekmeretkalkulalas.jpg

 

Itt látszik, hogy valamelyest nőtt az átmérő. Nincs egy cm különbség, de télre nem baj, ha egy kicsivel is magasabban van az autó hasa. Valamelyest beleszól a sebességmérésbe, de durván 1km/h módosulást fog okozni. A vételt sikerült úgy időzítenem, hogy mire igazán rossz idő lett, már az autón voltak az új gumik. Így viszonylag hamar ki tudtam próbálni élesben. De haladok sorban. Először szárazon, hidegben próbáltam. Kicsit fura volt. Olyan puha, nyúlósnak éreztem kanyarban. Elindulni, fékezni jó vele, összehasonlíthatatlan a régivel. Kapaszkodik, fog. Ezután jött a hó, jég. Természetesen ahol minden csúszik, ott ez is. Viszont, egész jó még így is. A régivel ha fékeztem, pumpálta a pedált az ABS és gurult továb az autó. Most, fele annyit dolgozik az ABS és bent érezhető fékhatás van, megindulnak az emberek az első szélvédő felé. Elindulni is jól elindul, a réginek ez volt a legnagyobb hátránya. A Kormorannak ehhez képest szinte nulla volt a húzóereje. Szóval összességében azt kell mondjam jó ez a gumi. Tudom, sokak szerint elhamarkodott lehet ez a kijelentés, hiszen még 1000km-t sem mentem vele, viszont amióta megvan, pont a legtéliesebb időben tudom használni. Megbánni semmiképp nem bántam meg, eddig bevált, még egy alapos vizes teszt kellene, az még kimaradt.

Vizes úton is megvolt a teszt. Nagyon úgy tűnik, hogy jó választás volt ez a gumi. Kicsit talán hangos, legalábbis autópálya tempónál. Fogyasztás minimálisan tényleg több. Egyébként most sietős autópályás, Budapestes közlekedéssel, mínusz fokokban természetesen 8,2 körül van az átlag. Azóta megy folyamatosan lefelé, országút és város, ahol most használom.

Ma volt egy szép km óra állás, amit megörökítettem:

 

20140208--1-.jpg

Sok a kettes. Kapott egy kis belső takarítást is az autó, meg sajnos nagyon nagy sárban kellett közlekednem, szóval az eső ellenére a városban most kapott egy kis magasnyomású mosást az alja és a kerékjáratok, iletve a felnik kívül-belül. Olajszint a helyén, az olaj már picit sötétebb, mint új korában, de ez még rendben van, hűtővíz szintje állandó, így a motorháztetőt visszacsuktam, mehet tovább.

Mostanság kezdtem észrevenni, hogy kicsit zörgősebbek kezdtek lenni a hátsó ülések. Úgyis takarítani kellett már, egyébként is fel kellett hajtani az üléseket. Ezt láttam:

 

20140215--1-.jpg

Lekopott már a bandázsszalag. Kapott frisset, így már jobb. Észrevehetően csendesebb. Volt még egy külső beavatkozás, amit nem is sikerült sajnos 100%-osan megoldani. A 77 00 846 456 volt a ludas. A vezető oldalon nem működött tökéletesen. Most próbálkoztam a működésre bírásával, de lehet végül veszek majd belőle újat, annyira nem vészes az ára. A 11-es alkatrészről van szó:

 

 

mosorendszer.jpg

Egyszerűbben szólva a vezető oldali ablakspriccniből a bal oldali fúvóka csak finoman pisil, amikor a jobb oldali rendesen mossa az ablakot. Ki is szedtem mind a két oldalit, vízkőoldóban is áztattam egy ideig, tűvel is piszkáltam, fújtam, szívtam, próbáltam kitakarítani, de hiába. Egyszerűen nem tudtam megoldani... Valamelyest jobb lett, illetve ha hosszan húzom a mosókart, akkor idővel valahogy megjön oda is a nyomás, és elér a vízsugár az ablakig, de csak pumpálva spriccelésnél nem. Márpedig ezt a módszert szoktam inkább használni, mert ugye felkapcsolt tompítottnál ha hosszabban húzom a kart, akkor mossa a lámpákat is, amit nem feltétlenül akarok mindig mosni, amikor ablakot mosok. Így most egyelőre annyit tudtam csinálni, hogy megcseréltem a két oldal spriccnijeit, beállítottam a vezetőoldalit és az anyósoldalinál a működő fúvókát inkább középre irányítom, így egyenletesen mindenhová jut víz az ablakon. Meglátom, hogy bontottat nézek-e majd, vagy újat, de sajnos muszáj lesz cserélni. Az autó alá is benéztem, hogy mi újság. Nem olyan szép látvány fogadott, a tél rendesen megkezdte a kipufogót. Persze egyébként is tervben van már a csere, hiszen még a komplett rendszer gyári, ami immár lassan 14 évet jelent. A középső dobra két kódot is hoz a Renault: 77 00 422 936 illetve a 82 00 187 969-ot. Mostmár nézem, ne járjak úgy, mint legutóbb, hogy a webshop szerint jó az 1.6-oshoz, de gyakorlatban meg nem... Mondjuk még biztosan bírja egy darabig, de azért igyekszem nem halogatni sokáig. A motorteret is ritkán nyitom ki mostanság, most töltöttem bele egy kis szélvédőmosót, egy kevéske fogyott a próbálgatáskor is meg a beálításkor is. A folyamatos használat mellett és a ritka motorháztető nyitogatás eredményeképp kicsit azért elkezdett bekoszolódni a motortér. Hol por, hol egy kis felcsapódott sárpötty jelent meg. Nagyjából letörölgettem ezeket is:

 

20140215--2-.jpg

Itt picit látszik még a lökhárító felső részén a múltkori kis koccanás emléke. Szerencsés volt azért ez az ütközés... Szép nap volt ma, kellemes napos idő, rászántam magam az autómosásra is. Kellett is, a kerékjáratok eléggé tele voltak sárral.  Azért a mosás végére kicsit hűlt a levegő:

 

 

20140215--4-.jpg

És még egy kép a km óra állásáról:

 

 

20140215--3-.jpg

Azért jó tudni, hogy 220ezer km felett is tökéletes tud lenni egy motor, olaj a helyén, megy, problémamentesen, szépen dolgozik. Elgondolkodtató, hogy hány km lehet azokban a példányokban, amiket 130-150 ezer km-vel hirdetnek, és eszi az olajat rendesen, vagy jön orrán-száján.Örülhetek, hogy az enyém ilyen állapotban van. Még mindig jó vele autókázni, szépen teszi a dolgát, amióta van tempomat benne, szinte mindig használom. A téligumi is jónak tűnik még mindig, bár azt is biztosra mondom mostmár, hogy a fogyasztás több vele, mint a korábbival.

 Néha kell vele mennem egy-egy hosszabb útra munka kapcsán. Így hosszabb távon is tudok mérni országúti fogyasztást. Ahol mértem, ott jellemzően közepes az útminőség, szóval azért döcög. Elég sok falu van, ahol azért le kell lassítani. Van sok vasúti átjáró és 60-as kanyar. Ezeknél persze mindnél lassítani, majd gyorsítani. Ahol lehet, azért tempomattal mentem. Íme az eredmény:

 

fogyi.jpg

Azért 6 körülire gondoltam, de beérte 5,3-al. Örülök azért neki. Egyébként, mivel elég sok dolgot beleraktam már a kocsiba, illetve az összes rekesz tele van pakolva, kíváncsi voltam, hogy mennyi az üres súlya. Forgalmi szerint 1250kg. Lemértem. 1340kg, kb. háromnegyed tank benzinnel. Nem is olyan könnyű. Elgondolkodtam egy kicsit, hogy eladjam, konkrétan lecseréljem egy elegánsabb ráncfelvarrott Laguna II-re. Egy kis változatosságra vágytam. Elég olcsón tudnám csak eladni. Túl jó autó ez. Igazából kényelmes, amennyire kell megy, nem is fogyaszt sokat, tágas is. Ha nagyon kellene, még vonóhorog is lenne rajta. Mit tudok felhozni ellene? Nem túl elegáns a formája. Öreg. 14 éves, előbb-utóbb lassan fel fogja valahol ütni a fejét a rozsda. Viszont egy úgymond elegánsabb autóval szemben jóval olcsóbb a fenntartása is. Olcsóbb alkatrész, kevesebb adó. Vennék egy 2-4 évvel fiatalabb autót, ami lehet már méginkább a fogyasztói társadalom terméke, s méginkább azt az elvet vallották a gyártásánál, tervezésénél, hogy vedd meg, használd és dobd el. Egyre kevesebb időre tervezik az autókat, mitöbb, a fiatalabb autókban egyre több km is van, egyre többet autózunk. Lehet, hogy erre sokat költök, de ha vennék másikat, arra mégtöbbet költenék. Ezt figyelembe véve érdemesebb még ezt megtartanom. Tudom mi van benne, már elég jól testreszabtam az igényeimhez, a két sérülését ami van, sajnálom, de örülök, hogy egyik sem komoly. Valószínű megjavíttattom. Akkor viszont lehet gondolkozni, hogy hogyan lehetne kicsit feldobni a külsejét, ha már úgyis változást akarok. Valami nem túl kirívó, kicsit sportos, kicsit elegáns dolgot kellene kitalálni. Gyáriszín, fekete, ezüst. Ezek valamilyen kombinációja. Nem tuning verdát szeretnék, inkább kicsit terepjárósra gondolnék. Kell rajta gondolkozni, mert nehéz eltalálni azt a szintet, ami már elég, de még nem túl sok. Amíg gondolkozok, rendeltem hozzá pár dolgot, minden ami kell olajcseréhez, középső dob is érkezik hamarosan, meg két hűtőrács, a jövőbeni terveimhez, hogy a gyáriakat ne kelljen bántani. Addig is beleteszek még néhány km-t, 14ekm-s állásnál volt cserélve az olaj, hogy egyszerűbb legyen a periódust megjegyezni, úgy tervezem, hogy 25ekm-s állásnál cserélem majd. Még szűk 23e-nél tart, szóval van 2000 km hátra. És hogy szalad az idő? Eltelt lassan két év, ismét műszaki jön nyáron.

Csak dícsérni kellett, rögtön jött egy hiba...Általában minden akkor megy tönkre, amikor nagyon kellene. Ennek persze egyszerű oka van, mindent akkor használunk, amikor szükség van rá. Lehet tippelni, hogy mi megy tönkre, ha esik az eső. Természetesen az ablaktörlő... Egy gyönyörű szakadó esős szombat délelőtt autókázás közben, az ablaktörlő éppen tette a dolgát, amikor egy tompa puffanást követően megállt a lapát az ablakon. Először persze arra gondoltam, hogy talán valamelyik biztosíték. Viszont, hallgatózva hallom az ablaktörlő motor hangját. Nem jó hír, akkor bizony szétszedős lesz... A lapátok ugyan együtt, de kézzel mozgathatóak, érezhető, hogy nincs kontaktus a motorral. Kitörő örömmel nyugtáztam, hogy szedhetem szét az elejét. Szerencsére pont akadt hozzá garázs is, így nem kellett nagyon bőrig áznom. Mondjuk arról lehetne beszélni, hogy miért kell akkora garázst építeni, ahol egy átlagos magasságú ember nem tud felegyenesedni, sőt, még a felnyitott motorháztető is épphogy elfér csak... Mindegy, ki lehet bírni... Lehet elővenni a csapágylehúzót az ablaktörlőkhöz. Szerencsére könnyen jött mind a kettő. Gumikéder le, pár csavar, felső műanyag már lent is. Maga a szerkezet kb. így néz ki rajzon:

 

ablaktorloszerkezet.jpg

 

 

ablaktorloszerkezet2.jpg

Amint szétszedtem, rögtön láttam, hogy mi a probléma:

 

 

 

ablaktorloszerk.jpg

Alul a lényeg. Alul a szerkezet lehullott rúdja, felette a gömbcsap, ez forog körbe. 14 év után mostanra kopott annyit, hogy le tudott róla esni. A szerkezetet jobb oldalt a tengelyen levő nagy anya fogja, illetve a bal oldali tengelynél egy 6-os csavar, illetve a motor alatt két 6-os csavar. Egyben kijön ezután. Bezsíroztam, összeraktam, miután a gömbön rajta volt a csatlakozás, a felső részén nyomtam össze, hogy ne tudjon kibújni a gömb. Erőhatás leginkább oldalirányban van. Lefelé irányban csak a gravitáció. Elvileg megtartja az is, hogy összébb lett nyomva a felső rész, kopni sem kellene neki olyan gyorsan tovább, mert bezsíroztam rendesen a mozgó alkatrészeket, de azért felfogattam még gyorskötözővel is, persze úgy, hogy a mozgás ne legyen gond. Kicsit dilemmában vagyok, mert szívesen vennék rá másikat, de bontottnál bizony a legtöbb szintén kopott, az újra nem hoz árat a Renault sem, de ha hozna, akkor biztosan nem olcsó egy szerkezet egyben. Ahogy én összeraktam, az meg nem a legelegánsabb, viszont biztosan kibír még 10 évet. Meglátom majd, most működni fog egy jó darabig, nem sürget az idő. Egy ilyen kis szerelős délelőtt után persze még nem ért véget a nap. Estére még akadt egy kis program. Jött egy telefon, hogy gond van. A kis Clio II a boltból nem akar hazamenni. Benzin szaga van és nem indul. Erre mondom azt, hogy sötétben egy bolt parkolójában zuhogó esőben egy Clio II alatt feküdni megfizethetetlen. Minden másra ott a Mastercard. Szóval, amikor elmondták a tüneteket, már sejtettem mi a baja, be is igazolódott. Alánéztem, mondtam, hogy tegyék rá a gyújtást, majd indítózzanak röviden. Ömlött is a benzin kifelé. A benzinszűrőről leszabadult a cső. Vissza tettem, párszor rátettem a gyújtást indítás nélkül, s pöccre indult utána. Ez számomra a kisebbik probléma volt... Ugyanis szóltak, hogy kiégett a jobb oldali tompított. Na, gondoltam, a balnál sem volt anno sok hely, ezt is élvezet lesz kicserélni. Na hát ezúton közlöm a kedves olvasóval, hogy bizony a bal oldalit cserélni határozottan élvezet a jobb oldalihoz képest. Fentről klímacső, a lámpa mögött pedig egy műanyag tartókonzolban fut a Canister szelephez a vákumcső. Ez a kis tartókonzol mindenhol kellemesen éles és egy-két helyen még kis fülek is kiállnak belőle. Megküzdöttem vele, és már a sebek is gyógyulnak a kezemen... Aki így tervezte azzal cseréltetnék izzót napi 8 órában. Sajnos most egy olcsó tartalék izzó lett beletéve, látványosan gyengébb a fénye, szóval hamarosan kap egy pár normális izzót, így ez a mostani csak bemelegítés volt... Az élet úgy gondolta, hogy ha már ilyen jól belejöttem az izzócserébe, akkor a Scenic-en is gyakoroljak. Másnap ugyanis problémázni kezdett az egyik fényszóró izzóm. Világít is meg nem is. Megmozgatom, megkocogtatom, akkor pár percig világít, de végül mindig elalszik. Egyelőre kicseréltem normál izzóra, hiszen működnie kell, mert ez a nappali menetfényem is, nem csak a fényszóróm. Élvezet volt. A Scenic motorterében táncolni lehetne a Clio-éhoz képest... Az izzócsere álom, hozzéférni redesen. Útközben vettem hozzá rendes izzókat, de még nem cseréltem ki:

 

h1unlimited.jpg

 

 Legkésőbb hétvégén bekerülnek.

Kezembe akadt megint pár régi kép:

 

renault-scenic-sportway-2006.1.jpg

renault-scenic-sportway-2006.2.jpg

 

renault-scenic-sportway-2006.3.jpg

renault-scenic-sportway-2006.4.jpg

 

 

Mindig eszembe jut, hogy Braziliában simán gyárinak néznék belül az autómat, ott természetes volt ez az óracsoport Scenicben. Igaz, hogy itt 2003-ig gyártották, ott még 2010-es gyártású darabok is vannak szép számmal. Milyen szép lenne ebből az autóból egy 10 évvel fiatalabb. És továbbra is fáj a szívem egy ilyen lökhárító toldatért... Szép az eleje.

Érkezett pár dolog. Új szűrők, kipufogó, olaj... A kipufogó egész pofás, jobb minőségűnek tűnik, mint a korábban vásárolt, legalábbis a hegesztések százszor szebbek. Az olaj neve némileg változott, mostmár Elf Evolution SXR 900 5W30, természetesen rajta a hologramos matricával, hogy eredeti. Az olajmező weboldalán van egy táblázat, hogy melyik Elf olaj neve miként változott. A pollenszűrő terén is váltottam, eddig mindig hagyományost vettem, most azonban kipróbálom az aktívszenest, kíváncsi vagyok lesz-e különbség. Még van pár km az olajcseréig, szóval még várat magára a csere.

Pár kép az új dolgokról:

 

 

20140301--1-.jpg

20140301--2-.jpg

20140301--4-.jpg

20140301--5-.jpg

20140301--6-.jpg

 

 

 

 A két hűtőrács furcsa lehet, hogy azt meg miért, de elég olcsón jutottam hozzá és ha a jövőben valami lámpázást tervezek oda, akkor ezeket nyugodt szívvel megvágom, a gyárit nem szeretném.

 Kicsit takarítgattam is, kellett már. Bár az is igaz, hogy hiába törölgettem le, amíg nyitva voltak az ajtók, rögtön megmaradt egy kis por...  Pár kép:

 

20140301--7-.jpg

20140301--8-.jpg

20140301--9-.jpg

20140301--10-.jpg

20140301--11-.jpg

20140301--12-.jpg

20140301--13-.jpg

20140301--16-.jpg

20140301--17-.jpg

20140301--19-.jpg

A következő tervem a jövőre nézve, hogy ez a három gomb valamilyen megvilágítást kap:

20140301--20-.jpg

A motorteret most nem takarítottam, csak a gumikédereket fújtam be műszerfalápolóval, illetve megkapta a fényszóró végre az Osram Night Breaker Ulitmate-eket, melyeket azóta ki is tudtam próbálni, nagyon jól világítanak. Pár kép a motortérről:

 

 

20140301--62-.jpg

20140301--64-.jpg

20140301--65-.jpg

20140301--66-.jpg

20140301--67-.jpg

Kívülről egy kis mosás, műanyagápolás, gumiápolás:

 

 

20140301--22-.jpg

20140301--24-.jpg

Ahhoz képest, hogy sérült az eleje:

20140301--25-.jpg

20140301--26-.jpg

20140301--27-.jpg

20140301--29-.jpg

20140301--30-.jpg

20140301--31-.jpg

A hátsó sarok is horpadt még, remélhetőleg a nyárig azért meg tudom csináltatni:

 

 

20140301--34-.jpg

20140301--35-.jpg

A színe még mindig tetszik:

 

 

20140301--37-.jpg

20140301--46-.jpg

20140301--49-.jpg

20140301--50-.jpg

Megtakarítottam a gumikédereket mindenhol, az összes ajtónál, kaptak ápolást, a tanksapka is megkapta a magáét, mind a műanyag, mind a zsanér. Hátul természetesen a csomagtérnél is kaptak ápolást a gumik, sőt a külön nyíló ablaknál is:

20140301--51-.jpg

20140301--53-.jpg

20140301--57-.jpg

Lámpateszt, az autóban és rajta minden izzó tökéletesen működik:

20140301--68-.jpg

Kis színváltós:

20140301--69-.jpg

 

 

20140301--86-.jpg

Egy ideje már nem volt nullázva a fedélzeti számítógép, így most igazán vegyes fogyasztást tudtam mérni, hétköznap csak város, hétvégén meg országút, 6,2l:

 

 

20140301--91-.jpg

20140301--92-.jpg

Még a hangszóró is vörösréz színű :

20140301--93-.jpg

Most meg egy kis országúti fogyi, na jó, azért volt benne város is, de hétvégi, szóval azért nem annyira számottevő. Négy felnőttel, kevés csomaggal, néha kisebb szembeszél, 5,5l:

20140302--2-.jpg

És a km óra állás most 23807km:

 

20140302--1-.jpg

 

 

 Természetesen van még jó pár kép a képgalériában, de ide elég ennyi, ott megtekinthető a többi, aki kíváncsi.

Most csak két kép, mely a váltó áttételezését mutatja az autómnál, illetve a téligumival az elérhető legnagyobb sebességeket az egyes fokozatokban, nagyon jó kis program, mindenkinek ajánlom a letöltését, ingyenes, a képen alul az elérhetősége:

 

valto.jpg

 A lényeg nagyban:

 

valtonagy.jpg

Ha hozzá tesszük a nyomatékgörbét, akkor lehet pár dologra következtetni.

 

1616v.gif

 

3000-es fordulattól 5000-es fordulatig a nyomatékmaximum közelében dolgozik a motor. Tehát, ha sportosan akarunk vezetni, akkor ezt a tartományt érdemes tartani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2.-ba váltani 42 körül, 3.-ba 60-nál, 4.-be 78-nál, 5.-be 98-nál érdemes váltani. Ez persze a motor maximális nyomatékának kihasználása, ha esetleg versenyezni szeretnénk, ami persze elég ritka egy egyterűvel. Viszont, ha szükség van rá, igazából elég jól megy ez az autó, ha megfelelően vezetjük. Az adatokat tekintve már érthetőbb a gyakorlat, miszerint, ha 80 fölött akarunk előzni, akkor elég 4.-be váltani vissza, alatta már 3.-ik kell, illetve érthető, hogy autópályán 130-nál miért bír ilyen jól gyorsítani az autó. Városban 60-ig 2.-ikban megy nagyon jól az autó. 60 fölött 3. Egész jól megtervezték. Bár egy tanulmányt megérne, hogy ezeket a tartományokat használva, ha nem hajt az ember, akkor hogyan alakulna a fogyasztás. Ez persze távol áll a reálistól, mert ha érzi a sofőr, hogy van erő a motorban, akkor úgysem finoman gyorsít, hanem kicsit intenzívebben. 

 Két kép csak úgy, igaz telefonosak, de az autóm van rajtuk.

 

elol.jpg

napsutesben.jpg

Illetve kb. 3000km-nyi blokk megint összegyűlt a kesztyűtartóban, így azokat bevittem a táblázatba, 7,03-as átlag fogyasztásnáll tart az autó az elmúlt több, mint 40 000 km-re. Ez azt jelenti, hogy mostanában ettől kevesebbet evett, mert a nagyátlag lefelé ment.

 Korábban sokat gondolkoztam fóliázáson. Van is fóliám, de hivatalosan nem kerülhet fel, mert sosem lesz szabályos. Jogilag megoldották úgy, hogy csak beszerelő műhely teheti fel szabályosan... Jön a jó idő lassan, így most lesz aktuális. Szabályosan B oszloptól hátra felé lehet fóliázni, oda bármilyet, elöl mivel színezett az üveg, így nem kerülhet fólia. Ennek megfelelően hátul lesz csak körbe húzva, B oszloptól B oszlopig. Ha már valami felkerül, akkor legyen minőségi. LLumar Alu Dark. Szerintem jó választás, kifejezetten jó hővédelemmel, minőségi fólia, nem lesz mély sötét, de nem is annyira baj. Valamelyest romlik majd éjjel a kilátás hátra, viszont kevésbé fognak vakítani a középső tükörben. Ha kész lesz, teszek fel persze képeket, illetve megosztom majd a tapasztalatokat.

Kerestem egy Scenic-et, ami hasonló színű, hogy nagyjából lássam, hogy áll majd a sötétített ablak. Igaz, ezen az elsők is sötétek, de nagyjából ilyesmi lesz:

 

7514875_1.jpg

7514875_2.jpg

7514875_4.jpg

7514875_5.jpg

Nos, elkészült. Nem egészen ilyen, mint az előző képeken látható Scenic. Én egy kicsit világosabbat szerettem volna, így utólag látva, de már nem szedetem le, az biztos. Elöljáróban egy kép, közelebbről majd később:

 

folia.jpg

Ennek a fóliának 5% fényáteresztő képesség és 99%-os UV védelem mellett 70%-os a hővédelme.

Pár kép még fóliázva:

 

20140314--1-.jpg

20140314--2-.jpg

20140314--3-.jpg

20140314--4-.jpg

20140314--5-.jpg

20140314--6-.jpg

20140314--7-.jpg

Azért furcsa, hogy olyan sötét lett bent. Felettébb szokatlan, szokni kell a szemnek, éjszaka azért jobban kell figyelni. Kíváncsi leszek, mennyi idő alatt szokom meg. Kívülről is nagyon fekete, így utólag valami világosabb talán jobban mutatna, de azok nem tudnának ennyit hővédelemben. Utána olvasgatva kisgyerekkel utazóknak kifejezetten ezt ajánlják. Szóval kezd bababarát lenni az autóm.

 

 Előszettem ma a nyárigumikat. Leporoltam őket, s a dolog itt bizony abba is maradt. Hatalmas szél, por mindenfelé, így nem akartam neki állni. Olajat is cseréltem volna, nyílt terepen porviharban nem hiszem, hogy szerencsés lett volna. Elhalasztottam jövő hétre. Addig még ráér. Helyette unaloműzőnek próbálkoztam huzatot csinálni a könyöklőre. Jelentem igencsak amtőr és kontár vagyok ilyen téren. Anyagot tekintve volt egy szebb napokat is látott Clio I ülés, ezt kereszteztem ollóval, s lett is anyag bőven. Íme a lesujtó végeredmény:

 

20140316--6-_800x600.jpg

20140316--7-_800x600.jpg

Kb. életemben először varrtam, ami meg is látszik. Mindegy, időtöltésnek jó volt. Kezdek megbarátkozni a fóliával is. Pár kép még az autóról:

 

 

20140316--1-_800x600.jpg

20140316--2-_800x600.jpg

20140316--3-_800x600.jpg

20140316--5-_800x600.jpg

Telefonosak tudom, de egyébként sem sütött a nap, meg ígyis keresnem kellett a pillanatot, amikor látszik a porfelhőben a kocsi.

 

 Nos, így a fóliázás után kicsit zörgősebb lett a kocsi hátul. Ennek persze oka van, hiszen a két hátsó kárpitot levették, illetve a hátsó ablakról is le volt kötve a teleszkóp, hogy a fóliát ne kelljen vágni. Hátul direkt nem húzták meg a teleszkóp csavarját, hogy előbb száradjon meg, nehogy elcsavarja a fóliát, a két hátsó ajtó kárpitot meg én kértem, hogy ne húzzák meg a csavarokat nagyon, nehogy roppanjon a műanyag, majd inkább én. Na, hát annyira nem húzták meg, hogy semennyire. Még a kilincs is lötyögött. Kapott egy kis műszerfalápolót minden bolha, illetve a kárpit belülről, hogy az érintkező felületeken ne nyekeregjen, meghúztam a csavarokat, így már csendben lesz. Egy kis tapasztalatot is írnék a fóliával kapcsolatban. Nagyon hozzá kell szokni a szemnek. Ha csak úgy megszokásból hátra pillantok valamelyik hátsó ajtó ablakára, akkor hirtelen az üveget látom, nem pedig a kinti dolgokat. Fura ez, de meg kell szokni, hogy egyel kintebb fókuszáljon a szem. úgy már ki lehet látni kellően. Este azért sötét, akkor problémás, ha valamiért bent világosabb van, mint kint. Nagy gond persze így se lehet, hiszen van kétoldalt visszapillantó és hátul egy tolatóradar. Egyébként elégedett vagyok vele, már kezdek hozzászokni. Pár kép, hogy nappal mit látni, ha kinéz az ember:

 

20140323--22-.jpg

20140323--23-.jpg

És ugyanitt az első ablak:

 

 

20140323--24-.jpg

Bár nem volt a legideálisabb az idő, még meg tudtam oldani az olajcserét. A km óra állás 24600 volt. Megkapta friss SXR 5W30-at, olajszűrőt, a tömítést a csavarhoz, illetve új levegőszűrőt. Utóbbinál kicsit változtattam, meglátom, hogy marad-e:

 

 

20140322sz--2-.jpg

Ezt nem elég viszont 10ekm-ként takarítani, legalább felezni, de akár harmadolni is lehet a tisztítási ciklust. Idejét éreztem a nyári gumik előszedésének, illetve felrakásának. Ha már levettem a kerekeket, akkor természtesen az ilyenkor szokásos féktakarítást is elvégeztem. Szétszedtem, a fékbetét tartó lemezeket kivettem, megtakarítottam őket, majd rézspray, a felesleget persze letöröltem, a féknyergeken a csúszkákat is kivettem, volt amelyik kezdett kiszáradni, így jó is hogy hozzányúltam, kaptak azok is egy kis zsírt. Megtakarítottam a fékbetéteket is. Azokon kezd látszani, hogy városban használom az autót, mert elkezdtek kopni. Mondjuk több, mint 40ekm után, nem csoda, ha elkezd kopni. Közben a kezembe kerültek a régi fékbetétek. Azoknak a hátulján volt valami bakelites rezgéscsillapító lap. Azokra már úgyse kell, így átraktam a mostani betétekre. Hátha jelent valamit, és később kezd majd el nyikorogni. Összeraktam, az eredmény:

 

 

20140322sz--1-.jpg

20140322sz--3-.jpg

20140322sz--4-.jpg

A téligumikból egy fél óráig szedegettem kb. a kavicsokat, a nagy minta hátránya... Nagyjából megtakarítottam, még poros ugyan, de nem sáros, amint lesz kis időm, meg is mosom őket, s úgy kerülnek letárolásra jövő télig. A nyáriak ahogy felkerültek, megnéztem a nyomást bennük, 2,3 bár amire én be szoktam állítani, ehelyett 1-ben jó volt, 1-ben 2,2 bár, kettőben meg 2,25 bár nyomás volt. Egész jól bírta. Amin még gondolkoztam a klíma fertőtlenítés és szűrő csere, de egyrészt feltámadt a szél, sok port hozott, így a porszívózás is kimaradt a hétvégén, másrészt még úgysem késik, még egyelőre nem fogom használni, de jövő héten remélhetőleg meg tudom ejteni annak is a rendbetételét, felkészítését. Volt még egy kis bajom az autóval, amit ma meg is tudtam oldani. Legutóbb megcsináltam a két hátsó ajtót, hogy ne zörögjön. Viszont még voltak hangok, ezeket kifüleltem. Bal első ajtóban a kilincs bowdenje tudott kicsit zörögni, illetve a kárpit nyöszögött. Levettem, a bowden kapott egy kis bandázs szalagot, az érintkező felületek kis szilikont, a zár minimális WD40-et, ha már szét volt szedve, az ajtó határoló is és az ablakemelő alkatrészei is kaptak egy kis kenést. Egy darabit nem valószínű, hogy szét kell szedni. A jobb első ajtó kárpitja is tudott nyöszörögni kicsit, ott is megoldottam hasonlóan. Hátul még a kalaptartó, felfekvő felülete, a csomagtérkárpitok két oldalt szintén igényeltek egy kis kenést, ahol érintkeztek. Ezek pár perc alatt megvannak, nem igényelnek szétszedést sem. Észre vettem, hogy valamiért nem mindig záródnak le rendesen a hátsó ülések miután felhajtottam őket. Volt amelyiknek csak a fele záródott rá a tartó rúdra. Egyrészt az nem biztonságos, másrészt ez is hangot ad. Itt is egyszerű volt a megoldás, az ülések úgymond zárjait egyszerűen kicsit meg kellett kenni és megjáratni. Onnantól pöpecül zárnak. Egy kis szilikon spray-t még kaptak a fejtámlák rúdja is is, így már azok is szépen mozognak. Egy kicsi még jutott a műszerfal felső része alá is, az is csendben lesz egy darabig. Gondoltam ki is próbálom, elmentem leöblíteni a kocsit, mert nagyon bogaras lett az eleje egy tegnap esti autókázástól, meg volt egy galambfolt is a szélvédőn, mert egy galamb tegnap úgy gondolta a fenekével végig csúszik rajta... Egész jó lett, nagyon sokat csendesedett, nem is gondoltam volna. Érdemes szánni rá pár percet, tényleg nem sok munka volt vele, ennyit nagyon megér. Mosás után nem nagyon volt kedvem a fekete részeket szilikonozni, vagy a gumikat legumiápolózni, mert holnapra már esőt mond. Nem baj, legalább a szélvédő tiszta, meg a bogarak sem marják a fényezést. Pár kép mosás után:

 

20140323--1-.jpg

20140323--2-.jpg

20140323--3-.jpg

20140323--4-.jpg

20140323--5-.jpg

20140323--6-.jpg

20140323--7-.jpg

20140323--12-.jpg

20140323--17-.jpg